Sociálně aktivizační služby

Poslání

Posláním sociálně aktivizačních služeb pro seniory a osoby se zdravotním postižením, které jsou ohroženy sociálním vyloučením, je vytvoření podmínek pro aktivní a důstojné žití prostřednictvím nabídky aktivit, které klientům pomohou zachovat stávající soběstačnost i způsob života v přirozeném prostředí a s přirozenými sociálními vazbami.

Služba je poskytována na adrese:

Středisko sociálních služeb města Frýdlant nad Ostravicí

Padlých hrdinů 312, 739 11 Frýdlant nad Ostravicí

Telefon: 558 441 629, 778  459  990

www.sssfno.cz

Cíle

Cíle služby

  • Předcházet sociálnímu vyloučení klientů služby
  • Posilovat soběstačnost klientů služby
  • Zachování přirozené sociální vazby klientů sociální služby s orientací na zachování způsobu života v jejich přirozeném prostředí

Zásady poskytování sociální služby

  • profesionalita – služby jsou poskytovány kvalifikovanými pracovníky, kteří se průběžně dále vzdělávají za účelem zkvalitňování poskytovaných služeb.
  • nestrannost – pracovníci neupřednostňují některého klienta před jinými.
  • individuální přístup – pracovníci respektují individuální přání, potřeby a požadavky klientů.
  • diskrétnost – pracovníci zachovávají mlčenlivost o všech skutečnostech, souvisejících s poskytováním služby.
  • partnerství – pracovníci spolupracují s klientovi na hledání vhodných řešení a společně plánují průběh poskytování služby
Cílová skupina

Sociální služba je určena: 

  • osobám (seniorům) od 55 let, které jsou v nepříznivé sociální situaci, ohrožení sociálním vyloučením, snížením soběstačnosti a samostatnosti či ztráty dosavadního života v přirozeném prostředí
  • osobám se zdravotním postižením od 19 let
  • osoby s chronickým duševním onemocněním
  • osoby s chronickým onemocněním
  • osoby s kombinovaným postižením
  • osoby s mentálním postižením
  • osoby s tělesným postižením
  • osoby se zdravotním postižením
  • senioři
Informace o službě

Základní činnosti sociálně aktivizační služby

Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím:

  • vytvoření prostoru pro pravidelné setkávání vrstevníků, zájmové, vzdělávací a volnočasové aktivity, celoroční cyklus tematických přednášek (např. zdravý životní styl, bezpečí seniorů, cestopisné) a besed zaměřených na program celoživotního vzdělávání

Sociálně terapeutické činnosti:

  • sociálně terapeutické činnosti, jejichž poskytování vede k rozvoji nebo udržení osobních a sociálních schopností a dovedností např. kreativní ruční práce s použitím různých technik, procvičování paměti a pozornosti, skupinové hraní společenských her, relaxační cvičení, nácvik práce s počítačem, s mobilním telefonem aj.
  • odborná péče sociální pracovnice – konzultace, pomoc při jednání na úřadech, poskytnutí základního poradenství např. týkající se poskytování dávek státní sociální podpory, příspěvku na péči, pomoc v hmotné nouzi
  • nácvik péče o domácnost, např. péče o oděvy, úklid, chod kuchyně, zdravá výživa- rady, nápady

Pomoc při uplatňování práv a oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí

  • pomoc při komunikaci vedoucí k uplatňování práv a oprávněných zájmů
  • pomoc při vyřizování běžných záležitostí – pomoc při jednáních na úřadech
  • nácvik dovedností potřebných k úředním úkonům napsání žádosti, dopisu, krátkého životopisu
  • základní poradenství v oblasti sociálních služeb, kompenzačních pomůcek
  • informační servis a zprostředkování služeb – týkající se změn např. v legislativní oblasti, poskytování kontaktů atd.
  • orientace v prostředí města – poznávací vycházky ve městě a okolí, jednodenní poznávací výlety v rámci regionu a kraje

Denní kapacita je 10 klientů v závislosti na konkrétní činnosti

Kapacita, která vychází zejména z definované potřeby v rámci Střednědobého plánu rozvoje sociálních služeb Frýdlant nad Ostravicí a personálního zajištění služby, je stanovena na 20 klientů služby.

Stravování není součástí služby, po domluvě se sociální pracovnicí nebo s vedoucí stravovacího úseku lze zajistit oběd v jídelně Střediska sociálních služeb v době od 11.15 hod. – 11.45 hod. Cena obědu je 72 Kč/oběd.

Provozní doba

Sociální služba je ambulantní, klientům je poskytována v objektu Střediska sociálních služeb. 

Provozní doba:

Pondělí: 8:00 –15:00

Úterý:    8:00 –  15:00

Středa:  8:00 – 15:00

Čtvrtek: 8:00 – 15:00

Pátek:   8:00 – 13:00

Řešení stížností

SaS má pravidla pro vyřizování stížností, řeší problematiku podávání stížností a jejich vyřizování na rozsah, způsob poskytování a kvalitu poskytovaných všech sociálních služeb u metodika a ředitele Střediska sociálních služeb města Frýdlant nad Ostravicí.

S těmito pravidly musí být prokazatelně seznámeni všichni zaměstnanci Střediska. S pravidly jsou rovněž seznámeni klienti služeb Střediska, případně jejich rodinní příslušníci. U osob omezených na svéprávnosti musí být s těmito pravidly, kromě nich, seznámeni i jejich zákonní zástupci.

Jakou formou:

  1. ústní
  2. písemná
  3. prostřednictvím e-mailu
  4. pomocí formuláře na internetových stránkách
  5. anonymní – osobní předání schránka na stížnosti (v sídle organizace)

Stížnost nebo připomínka může být podána i anonymně. V případě anonymního podání nelze stěžovateli doručit informaci o řešení stížnosti.

Každá stížnost je vyřízena nejpozději do 30 dnů od data obdržení

Ředitel střediska sociálních služeb města Frýdlant nad Ostravicí: Ing. Jiří Hořínek

Kontaktní informace: jiri.horinek@sssfno.cz

Telefon: +420 558 441 614

Sociálně aktivizační služby pro seniory a tělesně postižené
Kontaktní informace: milan.kuba@sssfno.cz
Mobil:  +420 739 267 546

Telefon: +420 558 441 636

Veřejný ochránce práv (ombudsman)

Údolní 658/39, 602 00 Brno,

tel.: 542 542 888

email: podatelna@ochrance.cz  

Program aktivit

Týdenní program aktivit 29 týden 2023

Týdenní program aktivit 30 týden 2023

Týdenní program aktivit 31 týden 2023

Týdenní program aktivit 32 týden 2023

Týdenní program aktivit 33 týden 2023

Týdenní program aktivit 35 týden 2023

Jak požádat?

Zájemci „aktivní“ – tito zájemci již před vstupem do služby chtějí být plně informováni o nabízených aktivitách a možnostech, až potom se rozhodnou, zda službu budou využívat či nikoli. Obvykle jednání s těmito zájemci se neuskuteční pouze jednou, ale nejméně dvakrát – na první schůzce mají zájem o podrobné informace (základní nabídku dostávají v písemné formě). Druhá schůzka se uskuteční po jejich rozhodnutí a jejím obsahem je záznam o přijetí do sociální služby.

Zájemci „po telefonu“ – tito zájemci se průběžně telefonicky informují o činnostech, aktivitách, případně novinkách, které ve službě poskytujeme.

Zájemci „v zastoupení“ – tito zájemci zpravidla pověří svým zastupováním k vyjednávání a získání informací o sociální službě osobu blízkou, a to do doby, než se jednání zúčastní osobně a jsou přijati do sociální služby.

  • Jednání se zájemcem o službu probíhá s přihlédnutím k individuálním potřebám zájemce.
  • Jednání se zájemcem o službu je zpravidla prvním krokem k navázání dobrého vztahu mezi zájemcem a poskytovatelem služby. Zájemce i pracovník zařízení o sobě potřebují získat základní informace a vzájemnou důvěru. Současně zájemci umožňuje rozpoznat, zda je právě tato služba to, co potřebuje a aby mohl sám formulovat, jakou pomoc si představuje.
  • Zájemce o službu je tedy před přijetím do sociální služby seznámen se všemi podmínkami a možnostmi při jejím poskytování.
  • Předpokladem je, že o sociálně aktivizační služby projevují zájem především senioři a zdravotně postižení, kteří se cítí osamoceni, kteří mají potřebu aktivních činností v kruhu svých vrstevníků, kteří potřebují navázat nové sociální kontakty, kteří mají zájem získávat nové informace a poznatky, ve specifické formě jejich věku, osobním i životním zkušenostem.
  • Pokud zájemce projeví vážný zájem o službu, podá vyplněný formulář „Žádost o poskytování sociální služby“ v kanceláři sociální pracovnice nebo jej zašle poštou na adresu SSS FNO.

Sociální služba je klientovi poskytována bezplatně v sídle poskytovatele ve Středisku sociálních služeb města Frýdlant nad Ostravicí Padlých hrdinů 312 v prostorách kulturní místnosti s funkčním zázemím.

Služby se dále poskytují operativně dle aktuální nabídky aktivit.